Penyakit Lelaki: Kajian Berdasarkan Kitab-Kitab Tib Melayu Terpilih

Main Article Content

Abdul Razak Abdul Karim

Abstract

Abstract: One of the most well-known diseases in any of the scriptures is that of men. It can be said that there is no book on this issue that does not address the problem of this type of disease as most traditional practitioners are male. Therefore, men's disease is a priority and an important part of most Kitab Tib. In this paper we will discuss various men's diseases that are found in most tib books as well as the treatment methods and prohibitions that a patient should follow. In this study several books of tib are used, including the Tibetan Collection of the University of Malaya with MSS254 and MSS172, the National Library of Malaysia collection number MSS2219. Two books from Pontianak and also from Odor, Buton are also used in this research data. The selection of these manuscripts is a comparison to look at the similarities and differences between traditional medicine practitioners in dealing with men's disease. An analysis of the names of the diseases, the methods of treatment used and also the taboos found in these books of tib will be described in this paper.


---


Abstrak: Salah satu daripada keuzuran atau penyakit yang popular dan banyak terdapat dalam mana-mana kitab tib ialah penyakit golongan lelaki. Boleh dikatakan tidak ada kitab tib yang tidak menyentuh masalah penyakit golongan ini memandangkan kebanyakan pengamal perubatan tradisional merupakan golongan lelaki. Oleh yang demikian, penyakit golongan lelaki menjadi keutamaan dan perkara penting dalam kebanyakan kitab-kitab tib.Dalam makalah ini akan dibincangkan pelbagai penyakit golongan lelaki yang terdapat dalam kebanyakan kitab tib dan juga kaedah rawatan serta pantang larang yang perlu dipatuhi oleh seseorang pesakit itu. Dalam kajian yang dilakukan beberapa buah kitab tib digunakan, antaranya Kitab Tib Koleksi Universiti Malaya dengan nombor MSS254 dan MSS172,  kitab tib koleksi Perpustakaan Negara Malaysia dengan nombor MSS2219. Dua buah kitab tib dari Pontianak dan juga dari Bau-bau, Buton juga digunakan dalam data kajian ini. Pemilihan naskah-naskah ini adalah sebagai perbandingan untuk melihat persamaan dan juga perbezaan pengamal perubatan tradisional dalam menangani masalah penyakit golongan lelaki. Analisis dari segi nama-nama penyakit, kaedah rawatan yang digunakan dan juga pantang larang yang terdapat dalam kitab-kitab tib ini akan dihuraikan dalam makalah ini.


 

Article Details

How to Cite
KARIM, Abdul Razak Abdul. Penyakit Lelaki: Kajian Berdasarkan Kitab-Kitab Tib Melayu Terpilih. Manuskripta, [S.l.], v. 9, n. 2, p. 59-71, dec. 2019. ISSN 2355-7605. Available at: <http://journal.perpusnas.go.id/index.php/manuskripta/article/view/149>. Date accessed: 20 apr. 2024. doi: https://doi.org/10.33656/manuskripta.v9i2.149.
Section
Articles

References

Dash, Bhagwan. 1997. Ayurvedic Cures for Common Diseases. New Delhi: Hind Pocket Books.
Ghani, Muhd. Abd. 1992. Hajat untuk Rawatan, Perlindungan dan Doa. Kuala Lumpur: Darul Na’im.
Gimlette, J.D., 1923. Malay Poisons and Charm Cures. London: J.&A. Churchill.
Ibrahim, Azahari. 2000. Ubat-ubatan Tradisional Arab-Melayu. Kuala Lumpur: Darul Nu’man.
_____, 2001. Ubat-ubatan Tradisional Melayu. Kuala Lumpur: Darul Nu’man.
Karim, Ab.Razak Ab. 2006. Analisis Bahasa dalam Kitab Tib Pontianak. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa & Pustaka.
_____, 2000. “Kitab Tib Pontianak: Jenis-jenis Penyakit dan Bahan-bahan yang Digunakan untuk Perubatan”. Jurnal Filologi Melayu, Jilid 8, pp. 99-110.
Kamus Dewan Edisi Baru, 1989. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa & Pustaka.
Manuskrip MSS 172, Universiti Malaya
Manuskrip MSS 254, Universiti Malaya.
Manuskrip MLZ 62, Buton, SULTRA.
Manuskrip CL.SJJ.2011 62, Surau Calau , Padang
Manuskrip MSS 2219, Perpustakaan Negara Malaysia.
Muhammad Abdullah, 2000. “Wirid, Hizib, dan Wifiq dalam Tradisi Naskhah Pasantren”. Kertas kerja dalam Musyawarah Nasional II dan Simposium Antarabangsa IV – Masyarakat Pernaskhahan Nusantara, Pekan Baru, Riau, 18-20 Juli.
Nawi, Zabidi H. 1998. Perubatan Nabawi dan Perubatan Tabii’ie. Ipoh: Pustaka Muda.
Redaksi Trubus, 2002. Seri Pengalaman Obat Tradisional Sembuhkan Mereka. Jakarta: Penerbit Majalah Trubus.
Supriadi et al., 2001. Tumbuhan Obat Indonesia: Penggunaan dan Khasiat. Jakarta: Pustaka Populer Obor.
Tantawi, Tariq. 2001. Ubat & Rawatan Cara Nabi SAW. Kuala Lumpur: Darul Nu’man.
Unus Suriawaria, H., 2002. 10 Tanaman Berkhasiat Sebagai Obat. Jakarta: Papas Sinar Sinanti.
Wilkinson, R.J., 1955. A Malay-English Dictionary. London: Macmillan & Co. Ltd.
_____. 1959. A Malay-English Dictionary. London: Macmillan & Co. Ltd.
Yunus, Mahmud. 1979. Tafsir Quran Karim. Jakarta: P.T. Hidakarya Agung.

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.