Jawāb al-Mushkilāt: Respon Ulama Syattariyah terhadap Paham Wujūdīyah

Main Article Content

Apria Putra

Abstract

Religious discourse that developed in the archipelago around the 17th century AD are colored by the thought of Sufism. One teachings that arises is wujūdīyah, an teachings of Sufism which states that God and nature are one. However, this teachings cause unrest in society and even seen as heretical because there are adherents no longer concerned with the sharī‘ah. The adherents prefer the inner more than the physical, and therefore considered to be infidels, as was done by Nur al-Din al-Raniri in Aceh. This paper explores alternative answer to the problems in West Sumatra, derived from the Syattariyah Order through Jawāb al-Mushkilāt, a sufism manuscript of Surau Buluah Agam, written in 1891 AD by Sheikh Abdurrahman Bawan, pupil of Shaykh ‘Abd al-Rauf Singkel. Shaykh Abdurrahman take the middle path, not just approve the wujūdīyah teachings, nor radical with regard pagan adherents. He emphasized the aspect of sharī‘ah as an answer to the wujūdīyah teachings.


---


Wacana keagamaan yang berkembang di Nusantara sekitar abad ke-17 M banyak diwarnai oleh pemikiran tasawuf. Salah satu paham yang muncul adalah wujūdīyah, sebuah paham tasawuf yang menyatakan bahwa Allah dan alam itu ialah satu. Akan tetapi, paham ini menimbulkan keresahan di masyarakat dan bahkan dipandang sesat karena ada penganutnya yang tidak lagi mementingkan syariat. Penganut ini lebih mengutamakan yang batin lebih daripada yang zahir, dan karenanya dianggap kafir, seperti dilakukan oleh Nuruddin al-Raniri di Aceh. Tulisan ini mengetengahkan alternatif jawaban atas permasalahan dari salah satu kelompok tarekat di Sumatera Barat, yakni Tarekat Syattariyah melalui Jawāb al-Mushkilāt (JM), sebuah naskah tasawuf  dari Surau Buluah Agam, yang ditulis pada 1891 M. oleh Syekh Abdurrahman Bawan, murid Syekh ‘Abd al-Rauf Singkel. Syekh Abdurrahman mengambil jalan tengah, tidak menyetujui begitu saja paham wujūdīyah, dan tidak pula radikal dengan mengafirkan penganutnya. Ia menekankan aspek syariah sebagai jawaban atas paham wujūdīyah tersebut.

Article Details

How to Cite
PUTRA, Apria. Jawāb al-Mushkilāt: Respon Ulama Syattariyah terhadap Paham Wujūdīyah. Manuskripta, [S.l.], v. 5, n. 1, p. 139-160, june 2015. ISSN 2355-7605. Available at: <http://journal.perpusnas.go.id/index.php/manuskripta/article/view/39>. Date accessed: 26 apr. 2024. doi: https://doi.org/10.33656/manuskripta.v5i1.39.
Section
Articles

References

Manuskrip
Al-Sumatrani, Shams al-Dīn. “Syarh Rūba’i Hamzah Fansuri.” Koleksi Surau Pariaman.
Bawan, Abdurrahman. “Jawāb Al-Mushkilāt.” Koleksi Sungai Buluah.
———. “Tuḥfat Al-Aḥbāb.” Koleksi Sungai Buluah.

Buku-buku
Al-‘Ajlūni, Ismā’il ibn Muhammad. 1930. Kasyf Al-Khafā’ Wa Muzīl Al-Ilbās ‘amma Ashtahara Min Al-Ahādis ‘ala Alsinah Al-Nās. Damaskus: Maktabah al-Qudsi.
Arifin, Miftah. 2007. “Wujūdīyah Di Nusantara: Menelusuri Kontinuitas Dan Perubahan Dokrin Wahdat Al-Wujud Di Indonesia Pada Abad XVI-XIX M.” Disertasi. Sekolah Pascasarjana UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.
Al-Attas, Muhammad Nagui. 1970. The Mysticism of Hamzah Fansuri. Kuala Lumpur: University of Malaya Press.
Azra, Azyumardi. 2004. Jaringan Ulama Timur Tengah dan Kepulauan Nusantara Abad XVII dan XVIII: Akar Pembaruan Islam Indonesia. Ed. rev. Jakarta: Kencana.
Djamaris, Edwar. 1996. Hamzah Fansuri dan Nurudin Ar-Raniri. Jakarta: Direktorat Jenderal Kebudayaan.
Fathurahman, Oman. 1998. “Tanbīh Al-Māsyī Al-Mansūb Ila Tariq Al-Qusyāsi: Tanggapan as-Sinkili Terhadap Kontroversi Dokrin Wujūdīyah Di Aceh Pada Abad Ke-XVII.” Tesis. Universitas Indonesia.
———. 2011. “Itḥāf Al-Dhakī by Ibrahim Al-Kūrānī: A Commentary of Waḥdat Al-Wujūd for Jāwī Audiences.” Archipel (81).
Hermansyah. 2012. Tibyān Fi Ma’rifāt Al-Adyān: Tipologi Aliran Sesat Menurut Nuruddin Al-Raniri. Jakarta: LSIP.
H. S. Mastuki, Khamami Zada, and M. Ishom El-Saha. 2003. Intelektualisme Pesantren: Potret Tokoh Dan Cakrawala Pemikiran Di Era Pertumbuhan Pesantren. Jakarta: Diva Pustaka.
Khatib, Syamsul Bahri. 2012. Tarekat Shaykh Abdurrauf Singkel Dalam Tanbih Al-Masyi. Padang: Hayfa Press.
Nafi, Basheer M. 2002. “Taṣawwuf and Reform in Pre-Modern Islamic Culture: In Search of Ibrāhīm Al-Kūrānī.” Die Welt des Islams 42(3): 307–55.
Nawawi, Imam. 1990. Fatāwa Al-Imām Al-Nawāwi Al-Musammāh Bi Al-Masāil Al-Mandhuṣah. Mesir: Majallah al-Azhār.
al-Qushāshi, Ahmad. 1909. Al-Simt Al-Majīd Fī Shān Al-Bay’ah Wa Al-Dhikr Wal Al-Talqīnini Wa Salāsil Ahl Al-Tawhid. India: Hyderabad.
Sangidu. 2003. Wachdatul wujud: polemik pemikiran sufistik antara Hamzah Fansuri dan Syamsuddin As-Samatrani dengan Nuruddin Ar-Raniri. Gama Media.
al-Suyūti, Jalāl al-Dīn ‘Abd al-Rahmān ibn Abi Bakr. 2010. Al-Hāwī Li Al-Fatāwa. Beirut: Dar Al-Kotob Al-Ilmiyah.
Tim Penyusun. 2003. Ensiklopedi Islam. Jakarta: Ichtiar Baru van Hoeve.
WM., Abdul Hadi. 1984. Hamzah Fansuri Penyair Sufi Aceh. Lotkala.
W.M, Abdul Hadi. 1995. Hamzah Fansuri: Risalah Tasawuf dan Puisi-Puisinya. Bandung: Mizan.

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.