Masā’il al-Muhtadī li Ikhwān al-Mubtadī: Implikasi Pedagogis Model Pembelajaran Tarekat dalam Praktik Pendidikan

Main Article Content

Maesaroh Lubis

Abstract

Masā’il al-Muhtadī li Ikhwān al-Mubtadī is a monumental work of the 16th century by Shaikh Daud bin Ismail bin Mustafa Rumî known as Baba Dawud. This article discusses various important thoughts of Baba Dawud about neosufisme that obtained from his teacher, Abd. Rauf As-Sinkili. Baba Dawud want to introduce the image of tarekat can be justified because it is built on a solid foundation of sharī‘ah. When the controversial wujūdīyah is present, Masā’il al-Muhtadī has offered tarekat as a learning media to understanding Islam. Baba Dawud assumes that the perfection of life will be obtained after the mubtadī understand Islam through sharī‘ah and refine it through tarekat. This thought makes Masā’il al-Muhtadī has an important position in the context of Islamic education in the Malay world. Masā’il al-Muhtadī is a living manuscript that much copied and studied in Islamic educational institutions in Indonesia and Southeast Asia.


---


Masā’il al-Muhtadī li Ikhwān al-Mubtadī adalah teks monumental abad ke-16 karya Shaikh Daud bin Ismail bin Mustafa Rumî, dikenal dengan Baba Dawud. Artikel ini menguraikan pemikiran-pemikiran penting Baba Dawud tentang neosufisme yang didapatkan dari gurunya, Abd. Rauf As-Sinkili. Baba Dawud ingin memperkenalkan citra ajaran tarekat yang dapat dipertanggungjawabkan karena dibangun di atas pondasi kokoh syariat. Ditengah kehadiran paham wujūdīyah yang dianggap kontroversial, Masā’il al-Muhtadī menawarkan tarekat sebagai media pembelajaran alternatif dalam memahami Islam. Baba Dawud menganggap bahwa kesempurnaan hidup akan didapatkan setelah seorang mubtadī mengawali pemahaman keislamannya melalui tahap syariat dan memantapkannya dalam kegiatan tarekat. Pemahaman ini membuat Masā’il al-Muhtadī memiliki kedudukan penting dalam konteks pendidikan Islam di dunia Melayu. Masā’il al-Muhtadī merupakan living manuscript yang banyak disalin dan dikaji di lembaga-lembaga pendidikan Islam di Indonesia dan Asia Tenggara.

Article Details

How to Cite
LUBIS, Maesaroh. Masā’il al-Muhtadī li Ikhwān al-Mubtadī: Implikasi Pedagogis Model Pembelajaran Tarekat dalam Praktik Pendidikan. Manuskripta, [S.l.], v. 5, n. 1, p. 161-186, june 2015. ISSN 2355-7605. Available at: <http://journal.perpusnas.go.id/index.php/manuskripta/article/view/40>. Date accessed: 19 apr. 2024. doi: https://doi.org/10.33656/manuskripta.v5i1.40.
Section
Articles

References

Abdullah, M. Amin. 2003. Rekonstruksi Metodologi Ilmu-Ilmu Keislaman. Yogyakarta: Suka-Press IAIN Sunan Kalijaga.
Abdullah, M.Shagir. 1999. Penyebaran Islam dan Silsilah Ulama Sejagat Dunia Melayu. Kuala Lumpur: Khazanah Fathaniyah.
Al-Faruqi, Ismaʼil R. et al. 1998. Atlas Budaya Islam. Bandung: Mizan.
Aly, Hery Noer, and Munzier. 2000. Watak Pendidikan Islam. Jakarta: Friska Agung Insani.
Azra, Azyumardi. 2004. Jaringan Ulama Timur Tengah dan Kepulauan Nusantara Abad XVII dan XVIII: Akar Pembaruan Islam Indonesia. Jakarta: Kencana.
Burhani, Ahmad Najib. 2001. Sufisme Kota: Berpikir Jernih Menemukan Spiritual Positif. Jakarta: Serambi Ilmu Semesta.
Fathurahman, Oman. 2008. Tarekat Syattariyah di Minangkabau: Teks dan Konteks. Jakarta: Prenada Media Group.
Hakim, Atang Abd, and Jaih Mubarok. 2011. Metodologi Studi Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Hasymy, Ali. 1983. Kebudayaan Aceh dalam Sejarah. Jakarta: Beuna.
Kuntowijoyo. 1987. Budaya dan Masyarakat. Yogyakarta: Tiara Wacana Yogya.
Muhaimin. 2008. Paradigma Pendidikan Islam: Upaya Mengefektifkan Pendidikan Agama Islam di Sekolah. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Mulyati, Sri. 2006. Tasawuf Nusantara: Rangkaian Mutiara Sufi Terkemuka. Jakarta: Kencana.
Mulyono, Sri. 1983. Simbolisme dan Mistikisme dalam Wayang: Sebuah Tinjauan Filosofis. Jakarta: Gunung Agung.
Nasution, Harun. 1986. Teologi Islam: Aliran-Aliran Sejarah Analisa Perbandingan. Jakarta: UI Press.
———. 2008. Islam Ditinjau dari Berbagai Aspeknya. UI Press.
Reid, Anthony. 2005. An Indonesian Frontier: Acehnese and Other Histories of Sumatra. Singapore: NUS Press.
al-Taftazani, Abu al-Wafa’ al-Ghanimi. 1985. Sufi dari Zaman ke Zaman: Suatu Pengantar tentang Tasawuf. Pustaka.
Tamrin, Dahlan. 2010. Tasawuf Irfani: Tutup Nasut Buka Lahut. UIN-Maliki Press.
Zainuddin, Muhammad. 2008. Paradigma Pendidikan Terpadu: Menyiapkan Generasi Ulul Albab. Malang: UIN Malang Press.

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.